شما اینجا هستید: خانه / باشگاه انديشه / وقتي كه نام خلفاي راشدين در تهران طنين‌انداز شد

وقتي كه نام خلفاي راشدين در تهران طنين‌انداز شد

سنت آنلاين: دكتر محمّد مرسي رئيس جمهور مصري در اجلاس جنبش غير متعهدها كه سخنانش را بعد از نام خدا و پيامبر صلىٰ الله عليه وسلم با ذكر خلفاي راشدين شروع كرد، اين فرصت را به اهل سنت داد تا ياد و خاطره‌ي نيك خلفاي راشدين را از يك تريبون رسمي استماع نمايند.

اين‌كه چرا محمّد مرسي در ابتداي سخنانش خلفاي راشدين را ذكر كرد، يقيناً محبت عميق خود را نسبت به خلفاي راشدين نشان داده است و  اين امر براي اهل سنّت تعجبي ندارد؛ اما بعضي آن را مخالفت با سنت قديمي شيعيان در کم اهميت دانستن سه تن از خلفاي راشدين دانستند و عده‌اي آن را نشانه‌ي وحدت و نزديكي صحابه و اهل بيت برشمردند. برخي سايت‌هاي عربي نيز آن را به عنوان نگاه جديد مصر در رد مسأله‌ي سبّ صحابه دانستند و عده‌اي از فعالان فيسبوك هم كه با سفر مرسي به ايران مخالفت كرده بودند، با اين عملكرد مرسي تغيير عقيده داده‌اند.

و البته برخي سايت‌هاي افراطي اگر چه فقط مواضع تند مرسي عليه سوريه را عجيب خوانده و آن را نكوهيدند و نسبت به نام خلفا اظهار نظر نكردند، اما با درج كامنت‌هاي اهانت‌آميز خوانندگان خود نشان دادند كه جريان سب و دشمني با خلفاي راشدين هم‌چنان ادامه دارد. بعضي ديگر نيز كه از اين موضوع ناراحت بودند، از آن به عنوان نشانه‌ي دامن‌زني به اختلافات ياد كردند! معلوم نيست كه ذكر نام خلفاي راشدين در پايتخت يك كشور شيعي چه تبعاتي را به دنبال دارد كه اين همه موجب نگراني شده است؟ كجاي اين عمل مرسي نشان از اختلاف دارد؟ آيا محمد مرسي به عنوان يك رئيس جمهور سني مذهب، در تهران و آن هم در جمعي كه بيش‌تر كشورهاي سني مذهب حضور دارند، اين حق را هم ندارد كه از مقدس‌ترين افراد مذهبش در ابتداي سخنانش ياد نمايد؟ در حالي كه بارها محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري ايران در سخنراني‌هاي خود در مجامع بين المللي از مقدسات شيعه ياد كرده است و اين اقدام او هيچ‌گونه واكنشي را در جهان اهل سنت به دنبال نداشته و هيچ كس هم از آن اظهار نگراني نكرده است.

و برخي هم خواسته يا ناخواسته اين اقدام را گامي جهت رضايت سلفيت عنوان كردند و حتي سايت انتخاب كه در اوّل به زيبايي گزارش سخنراني مرسي را نوشته بود، اما تحليل‌گرش طي مقاله‌اي از مرسي به خاطر اين اقدامش به عنوان “آخوند سلفي” ياد كرد! متأسفانه بايد به اين افراد بگوييم كه محبت با خلفاي راشدين و ديگر صحابه‌ي كرام رضوان الله عليهم أجمعين جزو اعتقادات اهل سنت است و آن را جرياني سلفي و وهابي دانستن نشان بي انصافي است و اگر اين تحليل‌گران (!) اندكي مطالعه مي‌داشتند، مي‌دانستند كه سلفيان تندرو به شدت با جنبش اخوان المسلمين ـ كه مرسي برخاسته از آن است ـ مخالفند؛ البته شايد مي‌توان اين نگاه را همان نگاه افراطيوني دانست كه تمام اهل سنت را از دريچه‌ي وهابيت مي‌نگرند گرچه سايت انتخاب اين اتهام را از خود رفع كرده است.

 امّا علی رغم همه‌ي اين‌ها، حقيقتاً اين اقدام مرسي گامي در راستاي وحدت و همدلي و پاسخ قاطعي بود به كساني كه توهين به صحابه‌ي كرام را كه جزو مقدس‌ترين مقدسات اهل سنت هستند، سرلوحه‌ي خود قرار داده‌اند در حالي كه بارها و بارها از سوي مقام معظم رهبري و ديگر مراجع توهين به مقدسات اهل سنت حرام اعلام شده است همان‌طور كه از سوي علماي اهل سنت نيز توهين به مقدسات شيعه حرام دانسته شده است.

 

با نگاهي به نظرات خوانندگان در بعضي از اين سايت‌ها و امتيازهاي مثبت بسيار بالاي آن‌ها در مي‌يابيم كه بيش‌تر خوانندگان ايراني، ذكر نام خلفاي سه‌گانه در كنار نام حضرت علي را نشانه‌ي وحدت و همدلي دانسته‌اند. اينك به بازتاب اين موضوع از نگاه برخي پايگاه‌هاي خبري مي‌پردازيم:

سايت انتخاب به زيبايي نوشت:

اوّلين جملات مرسي در اجلاس: سلام بر ابوبكر، عمر و عثمان!

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»؛ رئيس‌جمهور مصر با نام خدا و ذکر نام چهار خليفه يعني حضرت ابوبکر، عمر، عثمان و امام علي و صحابه و نزديکان پيامبر و درود بر آنها، سخنراني خود را آغاز کرد.

برخي تحليلگران معتقدند ، وي عمداً و به دليل بي اطلاعي تصور کرده است “بيان چنين کلماتي در اجلاس تهران باعث واکنش مقامات ايراني مي شود” ، اين در حالي است که ايران همواره بر «احترام به معتقدات برادران اهل سنت» تاکيد مي ورزد.

روزنامه‌ي وطن امروز در شماره‌ي امروز خود 11/6/91 در سرمقاله‌ي خود تحت عنوان ”ظهور پديده‌ي مرسي در تهران“ نوشت: 

مرسي در آغاز سخنان خود در ابتکاري خلاف عادت از خلفاي [اوّل] دوم و سوم برادران اهل سنت نام برد و نام آنها را در کنار نام اميرالمؤمنين نشاند. از روز پنجشنبه تا به حال، کساني بانگ برداشته‌اند که رئيس‌جمهور مصر در بزرگ‌ترين کشور شيعه جهان از خلفاي اهل سنت نام برده است. واقعا کدام جنبه‌ي قضيه مي‌چربد؟ و چگونه بايد به اين مساله نگريست.

اوّلا مرسي با اين نوع سخن گفتن دقيقا بر خلاف آنچه بي‌بي‌سي از ديروز درصدد القاي آن است نشان داد به دنبال وحدت شيعه و سني است نه جنگ شيعه و سني. هيچ کسي اين ادبيات را که او از آن استفاده کرد، به کار نمي‌برد. مرسي نشان داد چنان‌که سنت مردم مصر است، ارادتي عميق به اميرالمومنين دارد و بيان علني اين ارادت حکايت از آن داشت که او در دام طايفه‌گري سعودي در جهان اسلام نخواهد افتاد.

ثانيا، مرسي با اين ادبيات نشان داد کابوس آمريکايي‌ها محقق شده و يک اسلامگراي معتقد به دخالت شريعت در سياست در مصر روي کار آمده است. مصر اين ظرفيت را دارد که چند دهه تلاش آمريکايي‌ها براي روي کار آوردن حکومت‌هاي سکولار در دنياي اهل سنت را بر باد دهد و موج جديدي از تشکيل حکومت‌هاي ديني را کليد بزند. سخنراني او در تهران مملو از کدهايي بود که صحت اين تحليل را ثابت مي‌کند. آنچه بايد شاخص ارزيابي پديده مرسي قرار گيرد، موضع او درباره سوريه نيست، بلکه پرهيزي است که افتادن در دام طايفه‌گري دارد، ارادتي که به اهل‌بيت مي‌ورزد، دشمني که با اسرائيل آغاز کرده و فاصله‌اي که از دوران سياه مبارک گرفته است.

شبكه‌ي خبري تحليلي آي پرس با عنوان ”شيوه بحث‌برانگيز آغاز سخنراني“ نوشت:

 آغاز سخنراني مرسي در پايتخت تنها کشور شيعه‌مذهب جهان، درود بر «خلفاي راشدين» بود. جمهوري اسلامي ايران به خاطر اعتقاد بنيادين به وحدت مسلمين، همواره به اعتقادات برادران اهل تسنن خود احترام مي‌گذارد. فتواي مقام معظم رهبري مبني بر حرمت توهين به مقدسات اهل سنت و آزادي آنان در مساجدشان در مناطق سني‌نشين کشورمان خود مبين اين مدعاست، هر چند اين آزادي را شيعيان در بسياري از کشورهاي سني‌مذهب ندارند.

 نکته مهم اين است که حتي علماي بزرگ الازهر و يا مفتيان وهابي کويته نيز سخنراني‌هاي مذهبي خود را چنين آغاز نمي‌کنند، چه رسد به اينکه يک سياست‌مدار سني سخنراني سياسي خود را با چنين کلماتي آغاز کند؟ اين کار يقينا تعمدي انجام شده است. سخنراني‌ها عموما با نام خدا و درود بر پيامبر اکرم (صلىٰ الله عليه وسلم)، خاندان ايشان و صحابه ايشان آغاز مي‌شوند و اين امري کاملا مرسوم در بين اهل سنت و جماعت است.

 به نظر مي‌رسد آقاي مرسي در اين سخنراني نشان داده‌اند که به اختلافات شيعه و سني تا حدودي علاقمند هستند، امري که مي‌تواند براي آينده مصر و منطقه خطرناک باشد. اين اختلافات هرگز نبايد بزرگ شوند و درگيري اخوان‌المسلين سني در سوريه با علويان شيعه نبايد منجر به تعبير جنگ به جنگ شيعه و سني شود.

به هر حال، نام بردن از خلفاي راشدين به عنوان مقوله‌اي مقدس، حق برادران اهل سنت از جمله آقاي مرسي است، اما نگراني آنجاست که اين آغاز سخنراني معني ديگري داشته باشد.

 ايران ديپلماتيک، تحت عنوان ”آيا همه‌ي سخنراني‌هاي مرسي با سلام بر خلفا آغاز مي‌شود“ نوشت:

رسانه هاي غربي که در روزهاي پيش از حضور مرسي در تهران، گمانه زني هاي بسياري را با هدف حضور نيافتن مرسي در تهران منتشر کرده بودند، پس از حضور مرسي در تهران کوشيدند تا انتقاد مرسي از اوضاع سوريه و دولت بشار اسد و سلام وي بر خلفاي بعد از رسول اکرم (صلىٰ الله عليه وسلم) را امري مهم جلوه داده و آن را نشان از شکست ايران در اجلاس بدانند.

نکته جالب اينکه اصولا قرار نيست در اجلاس هاي بين المللي و تريبون هاي بين المللي، کشورها يکسان سخن بگويند و نظرات مشابهي داشته باشند. شرط ثمربخش بودن اجلاس بين المللي هم همين اختلاف نظرها و گفت و گوهاي متفاوت است. جالب اينکه شبکه تلويزيوني بي بي سي فارسي که از آغاز اجلاس تهران در قبال آن سکوت کرده بود در يادداشتي به قلم مهرداد فرهمند خبرنگار اين شبکه در لبنان که در سايت اين شبکه منعکس شد، نوشت: «محمد مرسي در اقدامي نامعمول و نامرسوم، سخنراني اش در نشست سران جنبش عدم تعهد را با درود فرستادن بر ابوبکر و عمر و عثمان، سه خليفه اهل سنت آغاز کرد، حال آنکه حتي روحانيون و وعاظ اهل سنت هم در سخنرانيهايشان تنها به درود فرستادن بر پيامبر و خاندان و يارانش بسنده مي کنند و در ديگر سخنراني‌هاي محمد مرسي هم تاکنون چنين اقدامي از او ديده نشده است.» اين ادعاي کذب در حالي است که مرسي بارها سخنان خود را در داخل و خارج از مصر با سلام بر خلفا آغاز کرده و نکته جديدي نيست.

اما پايگاه بين المللي همكاريهاي خبري شيعه (شفقنا) ذكر نام خلفا را نوعي تندروي (!) دانست و نوشت:

مرسي در گامي ديگر براي کسب رضايت سلفي‌ها و تندروان مذهبي خود در مصر و شايد عربستان، دست به کاري خارج از عرف ديپلماتيک زد  و تفاوت‌هاي مذهبي را به عنوان دستمايه‌اي جهت اهداف سياسي و رسانه‌اي خود  قرار داد. او با تندروي خود و با ذکر نام خلفاي اول و دوم و سوم  در پايتخت يک کشور شيعي، به جاي دعوت به وحدت و يکدلي،  اختلاف و تفاوت مذهبي را به رخ کشيد. اين اقدام مرسي در حالي که منطقه به شدت از تنش‌هاي مذهبي رنج مي‌برد و حتي پادشاه سعودي نيز با درک و شايد نگراني از اين شکاف‌ها حداقل به ظاهر صحبت از گفتگو و وحدت مي‌کند ودر نشست کشورهاي اسلامي از راه‌اندازي مرکز گفتگوي مذاهب اسلامي سخن به ميان مي آورد، جاي بسي تعجب و شگفتي دارد. مرسي با اين اقدام، تلاش کرد گفتمان خود را از ساير گفتمان هاي ديني منطقه حتي اردوغان متمايز ساخته و خود را به عنوان گفتماني اسلام گرا که ادبيات مشابهي با ديگر گفتمان ها دارد اما در عين حال از آنها متمايز است مطرح ساخته و هويت اسلامگراي مصر جديد را مستقل از ايران، ترکيه و عربستان معرفي نمايد. اما چه هدف مرسي  کسب رأي سلفي‌ها و تندروان مذهبي منطقه باشد  و چه مطرح کردن گفتماني متمايز، تاکيد اين چنيني اش بر تفاوت و اختلاف مذهبي، کنشي تندروانه و غيرضروري  تلقي مي شود که  نتيجه اش تنها دامن زدن به اختلافهاي مذهبي و ناخرسندسازي شيعيان و بسياري از مسلمانان طرفدار وحدت از تهران تا قاهره است که از راي آوردن او به عنوان يک اسلامگرا در مصر شادمان و براي پيروزيش در انتخابات دعا کرده اند.

سايت ديپلماسي ايراني با تيتر “مرسی در تهران بر طبل جنگ طایفه‌ای کوبید؟” نوشت:

چرا وقتی که رهبران دینی و مقام های عالی رتبه ایران هر گونه دشنام به سه خلیفه را منع کرده‌ اند، مرسی در تهران در یک نشست رسمی در سخنرانی خود نام خلفا را می آورد؟

دیپلماسی ایرانی: سخنرانی محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر جنجال گسترده ای را در رسانه های جهان ایجاد کرده است. جدای از اظهارات جنجالی وی درباره سوریه که باعث تعجب بسیاری از جمله میزبانان او شد، آغاز سخنرانی وی با ذکر تجلیل آمیز از سه خلیفه اسلامی و ذکر امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) پس از آن نیز واکنش های بسیاری را برانگیخت. این برای نخستین بار است که یک مقام سیاسی عالی رتبه آن هم در مقام ریاست جمهوری آن هم در یک نشست بزرگ بین المللی نامی از صحابه می آورد و به سخنرانی اش رنگ و بوی طایفه ای می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، در تحلیلی به نقد رفتار مرسی و اظهاراتش پرداخته و می نویسد: هنگامی که مرسی به مدح خلفای راشدین در سخنرانی افتتاحیه نشست عدم تعهد در تهران پرداخت، بسیاری از طرفداران او خوشحال شدند و از اظهارات وی استقبال کردند. افتتاحیه نشست به گونه ای شد انگار که سنی ها علیه شیعیان پیروزی ای کسب کرده اند و کینه تاریخی خود را در این جا به شیعیان نشان داده اند. در حالی که حقایق تاریخی نشان می دهند که در اکثریت ادوار تاریخی این شیعیان و رهبران و پیشوایان آنها بوده اند که مورد سب و تکفیر اهل سنت و رهبران آنها واقع شده اند و تا کنون نیز سابقه نداشته است که رهبران شیعی علیه خلفا و پیشوایان اهل تسنن دشنام دهند.

میدل ایست آنلاین در ادامه تحلیل خود به مواضع و نظرات مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی نسبت به سب خلفا اشاره می کند و می نویسد: مرسی در حالی این گونه سخنرانی خود را آغاز کرد که رهبر انقلاب ایران، سید علی خامنه ای، با صدور فتوایی سب خلفا را منع کرده است و قبل از وی، امام خمینی نیز دستور به برپایی نماز مشترک میان شیعیان و سنیان داده بود. بی شک چنین نمازی نمی تواند در حالی برگزار شود که صحابه و در راس آنها سه خلیفه اول مورد دشنام قرار بگیرند کما این که هیچ کدام از دو طرف نیز برپایی چنین نمازی را تحریم نکردند. بی شک سیاست این دو مقام عالی رتبه شیعی و ایرانی در این راستا بوده است که مانع مواجهه طایفه ای میان تندروها و متعصبان شیعه و سنی شوند. اگر چه برخی شبکه های ماهواره ای همچنان راه خود را می روند و از عمد بر طبل درگیری طایفه ای می کوبند…

سنت آنلاين: نگاهي دوباره به متن اصلي ايران ديپلماسي مي‌اندازيم: “چرا وقتی که رهبران دینی و مقام های عالی رتبه ایران هر گونه دشنام به سه خلیفه را منع کرده‌ اند، مرسی در تهران در یک نشست رسمی در سخنرانی خود نام خلفا را می آورد؟”

[مگر وقتي كه دشنام به سه خلفيه ممنوع است، گرفتن نام آنان هم بايد ممنوع باشد؟! و ثانياً چرا بايد ذكر نام صحابه را “رنگ و بوي طايفه‌اي” دانست، در حالي كه همان‌طور كه قبلاً گفتيم بارها و بارها جناب آقاي احمدي‌نژاد در سخنان خود به ذكر اهل بيت پرداخته است و هيچ كس اين سخنان وي را به طايفه‌اي بودن تعبير نكرده است. بلكه هر كسي در عقيده و سخنانش تا زماني كه به طرف ديگر توهين نكرده باشد، آزاد است.]

نويسنده‌ي اين يادداشت در ادامه به زعم خود به تاريخ سبّ و لعن پرداخته و مي‌نويسد: “معاویه بن ابی سفیان بود که سب اهل بیت به خصوص پیروان علی بن ابی طالب (ع) را از منبرها باب کرد و برای تخریب وی از منبرهای مساجد برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود استفاده کرد.”

متأسفانه نويسنده در اين‌جا به خطا رفته است و اين ادعاي بي‌اساسي است كه معاويه را اوّلين كسي مي‌داند كه به سب و لعن اهل بيت پرداخته است؛ بلكه آن‌چه تاريخ به ما مي‌گويد اين است كه مروان بن الحكم اوّلين كسي بود كه به سب و لعن اهل بيت پرداخت [سير أعلام النبلاء/ ج3].

علامه عبدالشكور فاروقي لكنوي در كتاب “سيرت خلفاي راشدين”  بعد از ذكر جنگ صفين مي‌نويسد: در اين جنگ نه حضرت علي رضي الله عنه مخالفين را تکفير و تفسيق کرد و نه حضرت معاويه رضي الله عنه؛ و اين کاملاً افترايي است که حضرت معاويه رضي الله عنه به لعنت کردن حضرت علي رضي الله عنه دستور داده باشد. [ترجمه‌ي مولانا حسين‌پور]

علامه محمد تقي عثماني نيز در اين باره مي‌نگارد: ما کليه‌ي کتب را در هر جا که گمان چنين صحبتي مي‌رفت که حضرت معاويه رضي الله عنه شخصاً خودش به حضرت علي رضي الله عنه بر سر منبر لعن و طعن مي‌کرد، تا مدت زيادي جويا شديم که شايد روايت پيش پا افتاده‌اي هم به دست‌مان بيايد، اما باور کنيد که چنين چيزي در هيچ کتابي نديديم. سپس به تواريخي مراجعه کرديم که نويسندگان آن‌ها شيعه هستند، مانند مروج الذهب مسعودي، اما در آن هم چيزي نديديم و بر عکس، به چنين روايات زيادي برخورد کرديم که حضرت معاويه رضي الله عنه با توجه به اختلافي که با حضرت علي رضي الله عنه داشت، بي نهايت برايش احترام قايل بود. اما اين‌که مي‌گويند: به دستور او کليه‌ي استانداران در خطبه‌ها بر سر منبر بر حضرت علي رضي الله عنه طوفان سب و شتم سرازير مي‌کردند، باز هم ثابت نيست. مگر مي‌شود تمام امت مسلمان در خير القرون به طور کلي از افراد با شهامت و اهل وجدان کاملاً خالي باشد که حضرت معاويه رضي الله عنه و استانداران او را از اين بدعت مکروه و ناپسند جلوگيري نکنند؟!

عدالت و ديانت به جاي خود، دشمنان معاويه رضي الله عنه در اين مورد انکار ندارند که حضرت معاويه رضي الله عنه در درک سياسي و هشياري و مردم‌داري و جذب ملت به خود مهارت کامل داشته، آيا عقل اين را مي‌پذيرد که فرد هشيار و زيرکي نظير او فقط تحت تأثير احساسات خودش هم‌چنين عملي بيهوده را انجام دهد که بمي‌تواند خطري راي استحکام دولت او باشد؟! کوفه‌اي که مرکز طرفداران و علاقه‌مندان حضرت علي رضي الله عنه بود، آيا حضرت معاويه رضي الله عنه با اين دستور خودش مي‌خواست بعد از وفات حضرت علي رضي الله عنه هم کوفه ناآرام بماند و هيچ زماني به او گرايش پيدا نکند؟ کسي که کوچک‌ترين آشنايي سياسي دارد،‌ هيچ وقت راضي نمي‌شود که پس از مرگ رهبر مخالف خود، در مرکز طرفدارانش او را بد و بي‌راه بگويند. [با اختصار از كتاب حضرت معاويه و حقايق تاريخي: 40ـ 26، ترجمه‌ي مولانا دامني].

نويسنده‌ي ميدل ايست آنلاين در بخش ديگري از مقاله‌اش صفويان را از توهين به صحابه تبرئه كرده است! و در آخر گفته است كه “اگر هدف آقاي مرسي از نام بردن خلفای راشدین در یک جایگاه سیاسی واکنش به شیعیان بوده است، این اهل تسنن بوده اند که همواره علیه شیعیان موضع گرفته اند و به سب رهبران و پیشوایان آنها برخواسته اند.”

متأسفانه اين قسمت از نوشتار هم تهمتي بيش نيست؛ چرا كه اهل سنت هيچ‌گاه به پيشوايان و رهبران شيعه توهين نكرده‌اند بلكه احترام و محبت پيشوايان شيعه كه ائمه‌ي اطهار مي‌باشند، همانند احترام و محبت صحابه در قلوب تمام اهل سنت جاي دارد كه اين بهترين نقطه‌ي عطف در اتحاد و همزيستي شيعه و سني است.

۷۲ نظر

  1. سلام واقعاخوشم امدازاين كاراقاي مرسي جالب بودخيلي اتفاق نادري هست.واقعااگركسي به قدرت برسه ودين و عقيده خودش رافراموش نكنه خيلي جالبه.دريكي ازخبرها امده بود كه اخوان …گفته ميخواهيم حكومت خلفا ي راشدين را زنده كنيم كه خيلي ادعاي مهمي است.

  2. خداوند مرسی را از صدیقین درگاهش قرار دهد و توفیق عمل به سنت نبوی را نصیب ایشان و کابینه اش گرداند

  3. البته اين اقدام سايت انتخاب با واكنش‌هاي خوانندگانش همراه بوده كه مي‌توانيد آن ها را پيگيري كنيدگر چه بعضي نظرات را منتشر نكرده است. http://www.entekhab.ir/fa/news/75112

  4. توهین سایت … انتخاب به خلفای راشدین. شرم براین سایت … تازه کلی شو حذف کردن:

    http://www.entekhab.ir/fa/news/75112

    اولش زده بودن توی تیتر: مرسی یک اخوند سلفی است چون اسم خلفای راشدین را گفته ، اما بعد تغییرش دادن

  5. درود بر محمد مرسی.این سخنان برای من که دو سالی میشه سنی شدم واقعا خوشحال کنندست.درود بر چهار خلیفه پیامبر اسلام

    • مصطفی اصفهانی

      آقا مجید!تو کی شیعه بودی؟ که حالا میگی سنی شدی؟ تازه همه فرقه های اسلامی قائلند که پیامبر فرموده دوازده خلیفه بعد از من هستند بتعداد نقباء بنی اسرائیل . اماهیچ یک از فرق اسلامی به جز شیعه آن 12 نفر را که پیامبر تعیین ومعرفی کرده اند را به درستی نپذیرفته اندوبسیاری از کتب اهل سنت هم از آنان نام برده شده ودر غدیر خم هم پیامبر بطور علنی معرفی فرمود واز مردم بیعت گرفت سلام خدا وملائکه وانبیاء بر اوصیاء وخلفاء پیامبر مکرم اسلام:
      (اللهم صل علی محمد وآل محمد صلاةٌتامة نامیة زاکیة وصل علی علیّ امیرالمومنین وحجتک الکبری والنبإ العظیم (وصلّ علی الصدیقة الطاهرةفاطمة سیدة نساء اهل الجنة)وصل علی سبطی الرحمة وامامی الهدی الحسن والحسین سیدی شباب اهل الجنةوصل علی ائمة المسلمین علی بن الحسین ومحمد بن علی وجعفربن محمد وموسی بن جعفر وعلی بن موسی ومحمد بن علی وعلی بن محمد والحسن بن علی والخلف الهادی المهدی حججک علی عبادک وامنائک فی بلادک ..

  6. جزاک الله الجنه الفردوس الاعلی
    الله از جناب مرسی و تمامی مسلمانان محب خلفا راضی باشد .
    زنده باشی جناب محمد مرسی به راستی که نامت چه زیبنده است محمد محمد محمد..

  7. من شیعه ۱۲ امامی هستم و افتخار آن را دارم که از نسل رسول اکرم ( ص)ٌ وامام حسن مجتبی هستم. درود بر برادران اهل سنت .درود بر محمد مرسی. درود بر رزمندگان اسلام در تمامی کشورها اعم از شیعه و سنی.ما شیعیان اثبات خود را به قیمت نفی اهل تسنن نمی خواهیم.در واقع در اکثر ادوار تاریخی شیعه و سنی برادر و همسایه بوده اند . حتی الان در بعضی از استانها و خارج کشور قوم و خویشند.لعنت بر امریکا و انگلیس و اذناب شیطان که با اصل قران مخالفند و آتش اختلاف بین برادران شیعه و سنی روشن می کنند تا جایی که کسی بیاید ۷ شیعه را بکشد تا به بهشت برود. شاید این ۷ شیعه از نسل محمد و علی باشند. بیایید دشمنان مشترک خود را بشناسیم. والسلام

  8. سلام

    و درود بر محمد مرسی

  9. نکته این است که اگر آقای احمدی نژاد بارها در سخنان خود از اهل بیت یاد کرده است ، اهل بیت یک موضوع اختلافی میان اهل سنت و شیعه نبوده و تمامی اهل بیت و به زعم آقای مرسی آل بیت مورد احترام و تکریم مسلمانان می باشند ولی ذکر خلفای اول و دوم و سوم که از نظر شیعیان جای بحث دارد و مورد اتفاق ایشان و برادران اهل سنت نیست ریشه اختلاف را بروز می دهد.
    بهتر بود ایشان نیز همانند رهبر انقلاب به احترام همه کشورهای حاضر که شاید نیمی از آنها نیز اعتقادی به اسلام نداشتند به این موضوع جهانی نگاه می کردند.
    همانطور که دید حتی در ابتدای برنامه آیاتی قرائت شد که مخاطب آن همه مردم با همه عقاید در اطراف دنی بودند.
    بهتر بود که ایشان این کار را نمی کرد.
    به هر حال مردم ایران همیشه در کنار مردم مصر خواهد ماند و همه برادر هستند و مواضع ضد صهیونیستی آقای مرسی قابل تقدیر است.

    • با سلام دراينكه اهل بيت مورد احترام اهل سنت است هيچ شكي نيست وهيچكس نميتواند ادعا كند كه محبتشان به اهل بيت بيشتر است واهل سنت اهل بيت را كمتر از مادوست دارندولي نكته اينجاست كه شما عصمت را كه مخصوص انبياست به اهل بيت نسبت ميدهيد ومدعي هستيد كه امام زمان همكاره كشوراست وو كشور را او اداره ميكند متصرف امور است كلمه مدد را بهمراه نام اونها مياوريد كه دراين موارد با شما اختلاف داريم

    • ـ در صحیح مسلم از جابر بن سمره نقل شده که می‏گوید «سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ (ص) یَقُولُ لایَزالُ الاِسلامُ عَزیزاً اِلی اِثْنی عَشَرَ خَلیفَهً – ثُمَّ قالَ کَلِمَهً لَمْ اَفْهَمْها! فَقُلْتُ لاَبی ما قالَ؟ فَقالَ کُلُهُمْ مِنْ قُریْشٍ!؛[۱] اسلام پیوسته عزیز خواهد بود تا دوازده خلیفه بر مسلمانان حکومت کنند.اخه توخودت کمی فکر کن اگه عقل داری هرچقدر به این دروبه اون در بزنی نمی تونی امامت الهی امامای خودتون وثابت کنی درحدیث گفته شده دوازده خلیفه برمسلمانان حکومت میکنند ازامامای شماکه دونفر علی وحسن که بقیه ده نفرکه حکومت نکردندوبه گفته خودتان همه ازترس جانشان درسکوت وخفا .. زندگی کردند…..مشکل شما اینجاست هرجااسم ائمه امام وعدد دوازده رو میبینی میگویید مال ماست این که به ضررشماست درهمین صحیح مسلم روایت صحیحی هست که پیامبر صلی الله گفته دراین امت دوازده منافق هست خوب اگه بنا برقیاس باشد که شماانجام میدید راهت میشود تصورکردنعوذبالله … مردک کمی تعقل داشته باش بترس از الله.

  10. عکس این مرسی با اون خانوم خلبان که دست داده رو دیدین؟

    • چون دستتون به جائی بند نیست شروع کردین به یاوه گوئی این چیزها در ایرانیان نمود تازه ای نیست هههههه

  11. در جستجوی حقیقت

    بخارى و مسلم و تمام محدثین اهل سنت این روایت را آورده اند. حدیث امامان اثنی عشر از گروهی از صحابه پیامبر (ص) نقل شده است كه بیشترین اسناد آن به «جابر بن سمره» می‏رسد، و سپس به «عبداللّه بن مسعود» و «عبداللّه بن عمر» و «عبداللّه بن عمر و بن عاص» و «عبدالملك بن عمیر» و «ابی‏الجلد» و «ابی جحیفه» (و حداقل هفت نفرند) ولی حفاظ و ناقلان حدیث كه آن را در كتابهای خود نقل كرده‌‏اند بالغ بر دهها كتاب می‏شود.

    1 ـ در صحیح مسلم از جابر بن سمره نقل شده كه می‏گوید «سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ (ص) یَقُولُ لایَزالُ الاِسلامُ عَزیزاً اِلی اِثْنی عَشَرَ خَلیفَهً – ثُمَّ قالَ كَلِمَهً لَمْ اَفْهَمْها! فَقُلْتُ لاَبی ما قالَ؟ فَقالَ كُلُهُمْ مِنْ قُریْشٍ!؛[1] اسلام پیوسته عزیز خواهد بود تا دوازده خلیفه بر مسلمانان حكومت كنند، سپس سخنی فرمود كه من نفهمیدم ، پس به پدرم (كه در آنجا حاضر و از من به پیامبر(ص) نزدیكتر بود) گفتم پیامبر (ص) چه فرمود؟ گفت، فرمود (تمام آنها از قریشند)»

    در همین كتاب با سند دیگری از «جابر» تعبیر دیگری نقل می‏كند و به جای «لایَزالُ هذا الدّینِ عَزیزاً»، «لایَزالُ هذا الاَمْرُ» آمده است.
    و در تعبیر سومی با سند دیگری «لایَزالُ هذَا الدّینُ عَزیزاً مَنیعاً» آمده است.
    و در تعبیر چهارمی از عامر بن سعد بن ابی‏وقاص نقل می‏كند كه به جابر بن سمره نامه‏ای نوشتم كه بعضی از اخباری را كه خودت از پیامبر(ص) شنیده‌‏ای برای من بنویس، او چنین نوشت كه من از پیامبر (ص) شنیدم می‏فرمود «لایَزالُ الدّینُ قائِماً حَتی تَقُومُ السّاعَهُ ، اَوْ یَكُونُ عَلَیْكُمْ اِثْنی عَشَرَ خَلیفَهً كُلُّهُمْ مِنْ قُرَیْشٍ؛ دین اسلام بر پا است تا قیام قیامت ، یا اینكه بر شما دوازده خلیفه حكومت می‏كنند كه همه از قریشند»
    و در طریق دیگری در همان صحیح مسلم از «جابر» آمده است «لایَزال هذَا الدّینُ عَزیزاً مَنیعاً اِلی اِثْنی عَشَرَ خَلَیفَهً؛ این دین قدرتمند و شكست ناپذیر خواهد بود تا دوازده خلیفه بر آن حكومت كنند» و در آخر این حدیث نیز همان جمله «كُلُّهُمْ مِنْ قُریْشٍ» دیده می‏شود.[2]

    2 ـ همین حدیث در صحیح بخاری با عبارت مشابهی آمده است، جابر می‏گوید از پیامبر خدا (ص) شنیدم می‏فرمود
    «یَكُونُ اِثْنی عَشَرَ اَمیراً فَقالَ كَلِمَهً لَمْ اَسْمَعْها ، فَقالَ اَبی اِنَّهُ قالَ كُلُّهُم مِنْ قُرَیْشٍ؛[3] بعد از من دوازده امیر خواهد بود، سپس سخنی فرمود كه آن را نشنیدم ، پدرم گفت فرمود همة آنها از قریشند»

    3 ـ همین معنی در صحیح ترمذی نیز با تفاوت جزئی ذكر شده و ترمذی بعد از نقل آن می‏گوید «هذا حَدیثَ حَسَنٌ صَحیحٌ؛[4] این حدیث نیكوی، صحیح است»

    4 ـ در صحیح ابی‏داود نیز همین معنی با تفاوت مختصری آمده است ، و لحن حدیث نشان می‏دهد كه پیامبر (ص) آن را در حضور جمعیت فرموده، زیرا در آن وارد شده است وقتی پیامبر (ص) فرمود «همواره این دین نیرومند و عزیز است تا دوازده خلیفه» مردم با صدای بلند تكبیر گفتند.[5]

    5 ـ در مسند احمد حنبل نیز در چندین مورد این حدیث ذكر شده است كه بعضی از محققان شماره طرق آن را در این كتاب به جابر، سی و چهار طریق ذكر كرده‌‏اند![6]
    در یك مورد می‏خوانیم كه مسروق می‏گوید ما نزد عبداللّه بن مسعود نشسته بودیم، و او برای ما قرآن می‏خواند، كسی از او سؤال كرد آیا از رسول خدا (ص) هرگز سؤال كردید كه چند خلیفه بر این امت حكومت می‏كنند‏؟ عبداللّه بن مسعود گفت از زمانی كه به عراق آمده‌‏ام، قبل از تو كسی این سؤال را از من نكرده است! سپس افزود آری ما از رسول خدا (ص) سؤال كردیم فرمود «اِثْنی عَشَرَ كَعِدَّهً نُقْباءِ بَنی اِسْرائیلَ؛[7] دوازده نفر به تعداد نقبا و رؤسای بنی اسرائیل»!

    [1]. صحیح مسلم 3/1453.
    [2]. صحیح مسلم 3/1453.
    [3]. صحیح بخاری، ج 3، جزء نهم، ص 101.
    [4]. صحیح ترمذی 4/501.
    [5]. صحیح ابی‏داود/4.
    [6]. منتخب الاثر، ص 12 و احقاق الحق ج 13.
    [7]. مسند احمد، ج 1، ص 398.
    صحیح بخاری و مسلم از کتب شما نیستند؟؟؟!!!بقیه صحاح از کتب شما نیستند؟؟؟!!!

    • ما منكر حديث دوازده نفر نشده بوديم كه اين همه حواله فرستاده بودي، اون دوستت گفته بود كه اين حديث در مورد دوازده امام اهل تشيع است و به اين ترتيب نام‌هايشان را آورده بود: (اللهم صل علی محمد وآل محمد صلاةٌتامة نامیة زاکیة وصل علی علیّ امیرالمومنین وحجتک الکبری والنبإ العظیم (وصلّ علی الصدیقة الطاهرةفاطمة سیدة نساء اهل الجنة)وصل علی سبطی الرحمة وامامی الهدی الحسن والحسین سیدی شباب اهل الجنةوصل علی ائمة المسلمین علی بن الحسین ومحمد بن علی وجعفربن محمد وموسی بن جعفر وعلی بن موسی ومحمد بن علی وعلی بن محمد والحسن بن علی والخلف الهادی المهدی حججک علی عبادک وامنائک فی بلادک .. در حالي كه ذكر نام ائمه اثنی عشريه در هيچ يك از كتب حديثي اهل سنت وجود ندارد و اين حديث صحيح هم كه نقل كرده بودي، با تمام احترامي كه به ائمه‌ي بزرگوار اهل بيت قائليم، اما هيچ ربطي به ائمه‌ي دوازده‌گانه ندارد؛ چون صراحتاً نام ايشان نيامده است و حتی ذكري از امامت هم در اين احاديث نيست؛ نگاه كن: اثني عشر خليفة، اثني عشر أميراً، اثنا عشر كعدة نقباء بني إسرائيل. و تا حالا ما چه در كتب شيعه و چه در كتب اهل سنت نديده‌ايم كه كسي ائمه‌ي شيعه را به نام خليفه يا امير صدا بزند. و ثانياً در حديث آمده است كه اسلام در زمان اين دوازده خليفه عزيز (غالب) مي‌شود و جمهور مردم به اتفاق اين خلفا را كاملاً قبول مي‌كنند؛ مانند زمان خلفاي راشدين؛ حضرات ابوبكر، عمر، عثمان و علي، و نيز امام حسن، امير معاويه و عمر بن عبدالعزيز رضي الله عنهم اجمعين، و شايد آخرين حلقه‌ي اين سلسله حضرت مهدي باشد.

  12. احادیث که دربالاذکرشده جای تردیدباقی نمی مانه که حق باشیعه است اماکوگوش حق شنودرجهان کنونی.

    • زهی خیال باطل چشم ها و گوشهاتون رو کور وکر کردن بینا باشید و با قران و سنت پیش بروید

    • شماکه اینقدر عقل ندارید من چی بگم یه باردیگه احادیث ومرور کن بادقت پیامبر(ص)گفته دوازده نفربرمسلمانان حکومت میکنند .چه کسی بودند که حکومت کردند ازامامان شماکه دونفر به خلافت رسیدند علی وحسن بقیه که خلافت نکردندکمی اندیشه داشته باش اینقد ابروت ونبر.

  13. داداش گفتند دوازده خلیفه که دین راقوی کردند امامای شما – كه نبودند

  14. راستی این جناب مرسی چه قدر فرد مهمی؟ خدا انشالله اقای مرسی را باپیشواینش یعنی عمر ابوبکر وعثمان — محشور کنه ومارا با امامان معصوم مون

    • س

      شما چرا در همه جا سانسور میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      مرسی که فقط ابوبکر عمر عثمان نگفت علی هم گفت

  15. دمه گرم بیت شِره زاگ

  16. داداش دگفتند دوازده خلیفه امام های شما که خلیفه نبودند به جز حضرت علی وحسن

  17. آقای داداش روایت زیاده
    در جایی به اسم امیر هم آماده امیر فقط خلیفه معنی میده؟
    صحيح البخارى ( ـ به نقل از جابر بن سَمُره ـ )
    از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمايد : «دوازده امير خواهند آمد» . سپس كلمه اى گفت كه من آن را نشنيدم . پدرم گفت : ايشان فرمود : «همه آنان از قريش اند» .
    آنچه با عبارت «دوازده امام» روايت شده است
    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ( ـ به على عليه السلام ـ )
    : امامانِ پس از من، دوازده نفرند . نخستين آنان تو هستى ـ اى على ـ و آخرينشان قائم است كه خداوند عز و جل شرق و غرب زمين را به دست او فتح مى كند

  18. خدا ایشان را با ایشون محشور نماید

  19. انشاالله خداوند شمارا با حضرت عمرتان محشور کند و مارا با فاطمه زهرا سلام الله علیها

    • بله امین یارب العالمین ولی توفکری به حالت بکن چون سخت ترین دشمنت در قیامت علی وزهراست البته اگر بااین … بمیری

  20. یک شیعه علوی

    قال رسول الله(ص): علی مع الحق والحق مع علی. علی قسیم النار والجنه. انا مدینه العلم و علی بابها. ذکر علیّ عباده.

    • به جز قسمت اول اين روايت كه نقل كردي كه« علي مع الحق والحق مع علي» كه نسبت به آن هيثمي گفته: رواه البزار وفيه سعد بن شعيب ولم أعرفه،وبقية رجاله رجال الصحيح. ادامه‌ي آن، يعني: «علي قسيم النار والجنة، أنا مدينة العلم وعلي بابها، ذكر علي عبادة، از لحاظ سند در درجه “موضوع”، يعني: حديث ساختگي قرار دارند. اما در مورد قسمت اول، هيچ گاه اهل سنت نگفته‌اند كه علي برحق نبوده، بلكه اعتقاد اهل‌سنت اين است كه علي يكي از خلفاي راشدين و برحق مي‌باشد و كسي كه با علي دشمني داشته باشد، گويا با اسلام و پيامبر اسلام دشمني دارد.محبت اهل‌سنت با علي چيزي مسلم وغير قابل انكار است.

  21. ـ در صحیح مسلم از جابر بن سمره نقل شده که می‏گوید «سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ (ص) یَقُولُ لایَزالُ الاِسلامُ عَزیزاً اِلی اِثْنی عَشَرَ خَلیفَهً – ثُمَّ قالَ کَلِمَهً لَمْ اَفْهَمْها! فَقُلْتُ لاَبی ما قالَ؟ فَقالَ کُلُهُمْ مِنْ قُریْشٍ!؛[۱] اسلام پیوسته عزیز خواهد بود تا دوازده خلیفه بر مسلمانان حکومت کنند.اخه توخودت کمی فکر کن اگه عقل داری هرچقدر به این دروبه اون در بزنی نمی تونی امامت الهی امامای خودتون وثابت کنی درحدیث گفته شده دوازده خلیفه برمسلمانان حکومت میکنند ازامامای شماکه دونفر علی وحسن که بقیه ده نفرکه حکومت نکردندوبه گفته خودتان همه ازترس جانشان درسکوت وخفا .. زندگی کردند…..مشکل شما اینجاست هرجااسم ائمه امام وعدد دوازده رو میبینی میگویید مال ماست این که به ضررشماست درهمین صحیح مسلم روایت صحیحی هست که پیامبر صلی الله گفته دراین امت دوازده منافق هست خوب اگه بنا برقیاس باشد که شماانجام میدید راهت میشود تصورکردنعوذبالله … مردک کمی تعقل داشته باش بترس از الله…

  22. غلام مصطفی (عمریار)

    بادرود به روان پاک سردار عالم بشریت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم و اصحاب کرام شان حضرت ابوبکر صدیق رضی الله تعالی عنهٌ، حضرت عمر رضی الله عنه، حضرت عثمان رضی الله عنهٌ و حضرت علی کرم الله وجهٌ.
    سپاس از آقای محمد مرسی (همیشه سر بلند و نامدار باشی زیرا نامت زیبندهَ جهان است)
    ما اهل سنت بدون ذکر نام حضرت پیغمبر صلی الله علیه وسلم و چهار یار شان گفتار مانرا آغاز نمی کنیم.و هم کدام ترسی را بدل خود راه نمیدهیم.
    شما باید همیشه از حضرت عمر رضی الله عنهٌ خلیفهَ دوم اسلام به نیکویی نام ببرید، زیرا او رضی الله تعالی عنهٌ بود که نیاکان تان را به اسلام کشانید و شما امروز مدعی بر این هستید که ما از اهل امام چهارم اسلام حضرت علی کرم الله وجهٌ هستیم.
    ….
    (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُم)

  23. مرسی سنی است و به عقیده ی خودش شروع کرده. عقیده ای که در ایران مذهبی رسمی است و هیچ کس انتظار غیر از این نبایست داشته باشد. 
    اسلام شامل سنی و شیعه است و ما باهم بر سر معرفی قران باید همکاری کنیم. انشاءالله مهدی آل محمد خواهد آمد و اتحادمان کامل خواهد شد 

  24. در جستجوی حقیقت

    سلام
    اولا اقای رییسی امامان ما علیهم السلام خلیفه پبامبر(ص)بودند حتی در زندان.ملاک خلیفه بودن به مسند خلافت نشستن و در اختیار داشتن زمام امور نیست چنانکه پیامبر (ص) همتا قبل از تاسیس حکومت اسلامی زمامدار امور نبودند.
    ثانیا اگه خلافت رو با ملاک شما بخوایم به حساب بیاریم بعد از معاویه دایی شما پسرداییتون یزید خلیفه میشه مگه نه!؟میشه نقش یزید رو در عزیز داشتن اسلام بگی؟نکنه کشتار مردم مدینه یا به شهادت رسوندن سبط رسول الله سید شباب اهل جنت به اسلام عزت بخشیده؟
    ثالثا اگه خلافت با ملاک شما رو درست بدونیم باید بگیم حضرت رسول(ص)باید میفرمودن الی خمسین خلیفه جون تعداد خلفا شما از پنجاه شصت تا هم بیشتر میشه نه دوازده تا.
    حالا شما اگه عقل داری جواب بده با ادب

  25. در جستجوی حقیقت

    سلام
    اقای سنت انلاین من پاسخ شما به کامنت اولم رو الان دیدم.
    حالا که اینطوره علاوه بر اقای رییسی شماهم میتونید علاوه بر اینکه جواب کامنت بالایی من رو بدید یه نگاهی هم به کتاب ینابیع الموده قندوزی حنفی بندازید تا نام مبارک ائمه اطهار رو ببینید.(در ص ۴۴۲کتاب ینابیع الموده نقل شده است فردی یهودی به نام جندل بن جناده بن جبیر نزد رسول اکرم (ص) آمد وگفت ای محمد خبر بده مرا به آن چیزی که برای خدا نیست وآن چیزی که نزد خدا نیست وآن چیزی که خدا علمی به آن ندارد پس فرمود صلی الله علیه وآله اما آن چیزی که برای خدا نیست شریک است وآنچه نزد خدا نیست ظلم به بندگان است وان چیزی که خدا به آن علمی ندارد این قول شما یهودیان است که عزیر را فرزند خدا میدانید در حالیکه خدا او را فرزندش نمی داند بلکه عبدومخلوقش میداند پس یهودی گفت اشهد ان لا اله الا الله وانک رسول الله حقا وصدقا سپس یهودی گفت شب گذشته موسی بن عمران را در خواب دیدم که بمن گفت برخاتم انبیا محمد(ص) سلام برسان و به اوصیا او تمسک بجوی پس گفت یا رسول الله مرا به اوصیایت آگاه کن پس فرمود: اوصیای من ۱۲ نفرند گفت:این را در تورات یافتم پس فرمود:اولین آنها سیدالاوصیا ابوالائمه علی بن ابیطالب(ع) است سپس فرزاندانش حسن وحسین(ع) پس به آنها تمسک بجوی و جهل جاهلان تورا گمراه نکند اما زمانی که علی بن الحسین زین العابدین متولد میشود زمان مرگ تو فرا میرسد پس یهودی گفت:در تورات وکتب انبیای گذشته ایلیا وشبر وشبیر آمده پس این نام علی وحسن وحسین(ع) است سپس فرمود: پس ازحسین فرزندش علی ملقب به زین العابدین و پس از او فرزندش محمد ملقب به باقر و پس از او فرزندش جعفر ملقب به صادق و پس از او فرزندش موسی ملقب به کاظم و پس از او فرزندش علی ملقب به رضا و پس از او فرزندش محمد ملقب به تقی وزکی و پس از او فرزندش علی ملقب به نقی و هادی و پس از او فرزندش حسن ملقب به عسگری و پس از او محمد ملقب به قائم ومهدی که سالها در غیبت به سر خواهد برد و خداوند روزی او را ظاهر می سازد تا زمین را به دست او از ظلم وجور پاک کند سپس فرمود خوشا بحال صیرکنندگان در غیبتش ومتقین در محبتش اینها هستند که خدا فرمود هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب وسپس فرمود اولئک حزب الله الا ان حزب الله هم الغالبون پس جندل گفت:خداراشکر که مرا آگاه کردی به معرفت ایشان جندل زنده بود تا زمان ولادت علی بن الحسین آنگاه مرد ودر طایف در مکانی به نام کوزاره دفن شد)
    خیلی برام جالبه کتب خودتون رو هم مطالعه نمیکنید.
    ضمنا حنفي قندوزي از طريق جابر بن سمره از رسول اكرم(صلي الله عليه واله) نقل مي‌كند:
    بعدي اثنا عشر خليفة، كلهم من بني هاشم(ينابيع المودة، حنفي قندوزي، انتشارات رضي، ج2، ص533)و در صفحه بعد میاره که:رسول خدا(صلي الله عليه واله) فرمود:
    انا سيد النبيين، وعلي سيد الوصيين، وان اوصيائي بعدي اثنا عشر، اوّلهم علي وآخرهم القائم المهدي.
    در ضمن خلفاتون رو که نام بردید اسم پسرداییتون یزید رو جا انداختین.اگه بناتون بر اینه که خلفا رو اسم ببرین اونم جزء خلفاء(((((پیامبر(ص))))))!!!!!؟ بوده مگه نه؟

  26. در جستجوی حقیقت

    ضمنا چون روش رد کردن شما رو میدونم از همین الان برای اینکه این بنده خدا قندوزی رو مثل ابن ابی الحدید از دایره علماتون خارج نکنین باید بگم:
    “سليمان بن إبراهيم بن محمد بن إبراهيم بن محمد الحسيني البلخي القندوزي” متولد قندوز – از شهرهای افغانستان کنونی – و متوفای قسطنطنیه می باشد. ولادت وی در سال 1220 و وفاتش در سال 1293 يا 1294هجری است.

    از علمای اهل سنت، اسماعیل پاشا بغدادی (1255 – 1339 هـ)، خیر الدین زرکلی (1310 – 1396 هـ) و عمر رضا کحاله (1332 – 1408 هـ) به عنوان یک مولف از او نام برده اند. رجوع کنید به مدارک زیر:

    إيضاح المكنون،إسماعيل باشا البغدادي،ج 2 ص 731

    هدية العارفين، إسماعيل باشا البغدادي، ج 1 ص 408

    الأعلام، خير الدين الزركلي، ج 3 ص 125

    معجم المؤلفين، عمر كحالة، ج 4 ص 252
    ضمنا اسماعیل پاشا بغدادی از قندوزی با عنوان “شيخ” و زرکلی با عنوان “فاضل” یاد می کنند.
    بعد لطفا این سوال رو پاسخ بدین که اگه بنا بر طبق ملاک شما خلفا رو بشماریم تعداد خلفای از اول تا حالا چندتاست؟و اینکه ایا شخصی مثل یزید یا حجاج که مسعودی درمورد او مینویسد:(حجاج بیست سال فرمانروایى کرد و تعداد کسانى که در این مدت با شمشیر دژخیمان وى یا زیر شکنجه جان سپرد ند، صد و بیست هزار نفر بود! وتازه غیر از کسانى بودند که ضمن جنگ با حجاج به دست نیروهاى او کشته شدند

    هنگام مرگ حجاج، در زندان مشهور وى که از شنیدن نام آن لرزه بر اندامها مى افتاد پنجاه هزار مرد، و سى هزار زن زندانى بودند که شانزده هزار نفر آنها عریان و بى لباس بودند!

    حجاج زنان و مردان را یک جا زندانى مى کرد و زندانهاى وى بدون سقف بود از اینرو زندانیان از گرما تابستان و سرما و باران زمستان در امان نبودند)یا شخصی مثل عبدالملک که «سیوطى» و «ابن اثیر» درباره او مى نویسند:(در طى تاریخ اسلام عبدالملک نخستین کسى بود که غدر و خیانت ورزید عمر و بن سعید بن العاص را پس از امان دادن کشت و نخستین کسى بود که مردم را از سخن گفتن در حضور خلیفه منع کرد و نخستین کسى بود که از امر به معروف جلوگیرى کرد)شایسته مقام خلافت رسول الله(ص) هستند که شما انها را خلیفه رسول الله(ص)میشمارید؟

  27. در پاسخ به هر دو سؤال بايد عرض شود به حواله‌هايي كه داده بودي خوب نگاه كرديم، در آن‌جا كسي اشاره نكرده بود كه او از علماي سنت است و كتابش كتاب معتبري است؛ بلكه آقابزرگ تهرانی او را از شیعه میداند.(الذريعة إلى تصانيف الشيعة: 25/290)
    طبق اصول و قاعده‌ي كلي، اين كتاب هم حاوي هر رطب و يابسي است كه بايد از روي متن و سند بررسي شود و صحت و كذب هر روايتي معلوم گردد كه متأسفانه روايت فوق به هيچ وجه صحيح نمي‌باشد. و ضمناً الفاظ شيخ و فاضل براي نشان دادن سني بودن و ثقه بودن آنان نيست. اين عادت مؤلفين با انصاف اهل سنت است كه عالم هر گروه و فرقه‌اي را طبق نظر علماي خود آن فرقه ذكر مي‌كنند.
    و ما نگفتيم كه تمامي خلفاي اموي و عباسي شامل اين حديث‌اند، بلكه خلفاي عادلي هم چون خلفاي راشدين، حضرت حسن، حضرت معاويه، معاويه‌ي دوم، عمر بن عبدالعزيز و… هستند كه آخرينشان مي‌تواند حضرت مهدي باشد.
    ثانياً ما هيچگاه يزيد و حجاج و عبدالملك و… را خليفه‌ي رسول الله صلی الله عليه وسلم به حساب نياورديم، چون معني خليفه به معني جانشين است، لذا يزيد خليفه‌ي پدرش است نه خليفه‌ي رسول الله؛ اما حضرات ابوبكر، عمر، عثمان و علي رضي الله عنهم بالاتفاق خلفاي رسول الله صلی الله عليه وسلم بودند و لقب خليفة رسول الله صلی الله عليه وسلم برازنده‌ي حضرت ابوبكر صديق رضي الله عنه است.

  28. در جستجوی حقیقت

    سلام علیکم
    چرا جواب نمیدین نکنه تحریمم کردین؟

  29. خلفای راشدین رضی الله عنه

    دوستان سلام من که خودم اهل سنتم اما به خدا واسه جامعه اسلامی ما خیلی بده که به مقدسات هم توهین کنیم ما به خلفای راشدین و اهل بیت احترام زیادی قائل هستیم و دوستانی که در بالا گفتید خدا شما رو با عمر رض محشور کند و ما رو با فاطمه ع دوست گرامی اینو بگم که ما اهل سنت به همه خلفا و اصحاب و اهل بیت پیامبر ص احترام قایلیم اما متاسفانه عده ای هستند که قصد تفرقه میان شیعه و سنی را دارند لعنت خدا بر آنان باد انشا الله

  30. در جستجوی حقیقت

    سلام
    جدا؟
    اولا اینکه من فقط در جواب اینکه گفته بودین که اسم ائمه تو هیچ کتابی از شما نیومده نوشتم که بدونید اومده.
    ثانیا از کی تا حالا حنفی ها جزء شیعه شدن
    ثالثا این عادت شماست که هر کتابی که در اون سرسوزن چیزی علیه شما باشه نویسندش رو به تشیع متهم میکنید
    رابعا علمای شما عقیده دارن که به صرف شیعه بودن دیگر فرد مورد وثوق نیست
    خامسا میشع ثقه رو از نظر حدیث شناسان تعریف کنید تازه زرکلی قندوزى رو “الحنفي” معرفی می کند و خود قندوزی در مقدمه ی کتابش می نویسه:

    خدا را سپاس و شکر بر منتش، که ما را از امت نبی و حبیبش (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، و از ذریه ی او قرار داد. و باز هم سپاس که ما را از اهل جماعت و سنت نبی، و از محبین و دوستداران اهل بیت و خاندان و صحابه اش، و از متمسکین به رفتار و اخلاق آن ها، و از هدایت یافتگان به هدایت و نورشان قرار داد.

    ولله الحمد والشكر على منه ، إذ جعلنا من الله أمة ونبيه وحبيبه صلى الله عليه وآله وسلم ، ومن ذريته ، وجعلنا من أهل الجماعة وسنته ، ومن المحبين الموادين لأهل بيته وآله وصحبه ، ومن المتمسكين بآدابهم وآثارهم ، ومن المهتدين بهداهم وأنوارهم .

    ينابيع المودة لذوي القربى، القندوزي، ج 1 ص 24 بنابراین شکی در سنی بودن او نیست.در ضمن اگه میشه قسمتایی از این ادرس هایی که گفتین مراجعه کردین رو بذارین
    سادسا این روایت رو حمويني در كتاب فرائد السمطين ، ج2 ، ص132 اورده
    سابعا جناب جناب خوارزمي ــ كه اهل سنت از او تعبير به أخطب خواطب مي‌كنند ــ در كتاب مقتل الحسين عليه السلام ، ص95 ، ح203 از نبي مكرم اسلام نقل مي‌كند كه : وقتي من به معراج رفتم به يمين عرش نگاه كردم ، فإذاً علي و فاطمة و الحسن و الحسين و علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و محمد المهدي كأنّه كوكب درّيّ بينهم ،

    … ديدم مهدي مانند يك ستاره‌اي در ميان آنها مي‌درخشد ، پس از سوي خداوند خطاب آمد : اي پيغمبر اينها حجت‌هاي من و اوصياء تو هستند و مهدي هم از اينهاست و قسم به عزت و جلالم كه اين مهدي از دشمنان من انتقام مي‌گيرد و نسبت به اولياء من كمك و ياور است .
    ثامنا گفتن یا نگفتن شما اهمیتی نداره مهم سخن پیامبر(ص)هست که فرموده خلفا امتی اثنی عشر و بس.ایشون دیگه نفرموده اوتایی که عادلن یا این یکی نه اون یکی.این برداشت شخصی شماست که هرکدوم خواستم باشه هرکدوم نخواستم نباشه.
    تاسعا اگه حرف شما درست باشه پس عثمان خلیفه عمر بود و عمر هم خلیفه ابوبکر بود نه پیامبر.
    عاشرا چه جوریه که عمر که بعد از ابوبکر خلیفه شد میشه خلیفه رسول الله(ص)ولی یزید خلیفه نیست و پسرش که حدود یکسال خلافت کرد میشه خلیفه رسول الله(ص)!!!؟؟؟بابا دست بردارین از این توجیهات ابکی که هر بچه ای خندش میگره.ازتون به عنوان حوزوی بیشتر از اینا انتظار میره

  31. اوّلاً گفتيم كه اين كتاب از اهل سنت نيست.
    ثانياً حنفي‌ها جزء شيعه نيستند اما شيعه‌ي حنفي نما زياد است همانند معتزلي‌ها و بريلوي‌هاي حنفي نما.
    ثالثاً چون اين گونه افراد واقعاً شيعيان سني‌نما هستند، چرا از علماي معتبر اهل سنت نقل نمي‌كنيد؟
    رابعاً علماي ما رافضي بودن را مورد عدم وثوق مي‌دانند.
    خامساً ثقه در نزد اهل سنت يعني هر راوي‌اي كه عادل باشد و از اتهام كذب و بدعت دور باشد و حفظ و ضبطش كامل باشد و تنها اين‌كه كسي خود را حنفي بداند، دليل بر ثقه بودنش نيست و با اين خطبه‌اي كه كتابش را آغاز كرده و بعد در كتاب مطالبي آورده كه بيشتر شيعه بودنش را مي‌رساند. ضمناً آدرس‌هايي كه مراجعه كرديم به شرح زير است:
    1- سليمان بن خوجه إبراهيم قبلان الحسيني الحنفي النقشبندي القندوزي:
    فاضل، من أهل بلخ، مات في القسطنطينية. له (ينابيع المودّة – ط) في شمائل الرسول صلّى الله عليه وسلم وأهل البيت. (الأعلام للزركلي: 3/125)
    2- سليمان بن ابراهيم القندوزي، البلخي، وفي الايضاح: 815 هـ الحسيني. صوفي. من تصانيفه: اجمع الفوائد، مشرق الاكوان، ينابيع المودة لذوي القربى. (معجم المؤلفين: 4/252)
    3- ينابيع المودة في مناقب أهل بيت النبي صلى الله عليه وسلم وأخبارهم – للشيخ سليمان بن خواجه كلان القندوزى البلخي نزيل القسطنطينية المتوفى بها سنة 1293 ثلاث وتسعين ومائتين وألف في مجلد مطبوع اوله الحمدلله رب العالمين الذي أبدع الوجود وأفاض الجود الخ. (إيضاح المكنون: 4/731)
    4- القندوزى – سُلَيْمَان بن خواجه كلان ابراهيم بن بَابا خواجه القندوزى البلخى الصوفى الحسينى نزيل قسطنطينية ولد سنة 1220 وَتوفى سنة 1294 ارْبَعْ وَتِسْعين وَمِائَتَيْنِ والف. لَهُ اجْمَعْ الْفَوَائِد. مشرق الاكوان.
    ينابيع الْمَوَدَّة فِي شمائل النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم واخبار اهل الْبَيْت فِي مُجَلد مطبوع. (هدية العارفين: 1/408)
    ما در هيچ يك از اين حواله‌ها مطلبي دال بر سني بودن او نديديم.
    سادساً مؤلف فرائد السمطين نيز متهم به تشيع است.
    سابعاً اين خوارزمي هم براي ما ناشناخته است.
    ثامناً درست است كه پيامبر صلی الله عليه وسلم فرموده كه دوازده امير مي‌شود، ولي اسمشان را نگفته است.
    تاسعاً ولي ابوبكر خليفه‌ي بلافصل و جانشين برحق پيامبر صلی الله عليه وسلم بود.
    عاشراً هر كس كه طبق سنت پيامبر عمل نكند، او خليفه‌اش نيست و هر كه طبق روش و سنت پيامبر اكرم صلی الله عليه وسلم عمل كند او خليفه‌ي پيامبر است ولو اين‌كه صدها سال بعد از او بيايد همانند حضرت مهدي.

  32. باسلام خواهش مميكنم توضيح دهيد كه چرا عمر به پيامبر نسبت هذيان داده؟

  33. حضرت عمر رضی الله عنه چنین نسبتی را به پبامبر صلى الله علیه وسلم نداده است.

  34. در جستجوی حقیقت

    میشه بگید چرا نظرمو چاپ نمی کنید؟

  35. دبنام پروردگار (ج)

    اسلام علیکم ورحمت الله و برکاته
    خداوند(ج) مرسی را حفظ کند همراه با همه دوستداران پیامبر (ص) و اصحاب آن به خصوص خلفای راشدین به تحقیق که اصحاب پیامبر(ص) قابل احترام است و کسیکه احترام به اصحاب پیامبر(ص) داشته باشد بدون شک که محبت با رسول الله(ص) دارد .و کسیکه با خلفای راشدین مخالفت دارد بدون شک با پیامبر خدا(ص) مخالفت دارد . واسلام

  36. به آقای مرسی نمیشه خرده گرفت چون همینطور که مابرای شروع هرکاری یاعلی میگیم ومدداز حضرت علی میگیریم حتما آقای مرسی هم میخواسته مدداز خلفای راشدین بگیره

  37. سلام به همه عزیزانی که دراین سایت نظردادن وبه همه عزیزان اهل تسنن وتشیع میگم که مامسلمانان مسلمانیتمان رامدیون پیامبرمان وخلفای راشدین واهل بیت هستیم وازشمامی خواهم که باهم متحد باشید

  38. باسلام خدمت همه — برادران مسلمان اهل سنت کسی که خوابه رومیشه بیدار کرد ولی کسیکه (خودش رو به خواب زده تا قیامت نمیشه بیدار کرد.)درود الله بر خاتم النبیین و خلفای راشدین باد.

  39. اقایی که میگی محمد مرسی از خلفا میخواد کمک بگیره بدان هیچ سنی در هیچ جایی به جز خدا از کسی کمک نمیگیره به جز دراویش منافق ما مثل شیعیان صفوی مرده پرست و امام پرست نیستیم ما الله رو پرستش میکنیم خداوند همه اهل سنت و را با رسول الله با قران و خلفای راشده و صحابه پیامبر محشور کنه و شما شیعیان صفوی رو با ابن سبا وشاه اسماعیلتون

  40. شما جز لعن و نفرین یاران پیامبر چیزی بلد نیستید در کجا دیده شده اهل سنت کسی رو لعن و نفرین کنه چون سنت رسول الله رو اجرا میکنیم در مکتب رسول الله (ص) لعن و نفرین هیچ جایی ندارد برید شبکه کلمه و وصالین و نور رو نگاه کن ببین دروغای ایت الله ها چطور بر ملا میشه

    • خیلی آتیشی هستی . شما هنوز معنای توسل را نفهمیدی . توسل به پیامبر خدا (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام هیچ منافاتی با شعار لااله الاالله ندارد . مقداری فکر کن مطالعه کن شاید بالاخره به این حقیقت روزی پی بردی .

  41. در جستجوی حقیقت

    حیف که نظرات من رو چاپ نمیکنن والا می دونستم چی جواب شما وهابی ها رو بدم.

  42. مِرسی مُرسی

  43. انشاالله خداوند شمارا با سه خلیفه تان محشور کند و مارا با امیرالمومنین امام علی (علیه السلام ) جانشین به حق نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله)

  44. سلام به نظری بنده این کاری اقای مرسی بسیار کاری با ارزش است یک نوع وحدت است البته من شیعه ام

  45. سلام من شیعه دوازده امامی هستم که به خلفای راشدین احترام به خصوصی قائلم این دعوای شیعه وسنی نشعت از کسانی دارد که خودرا عالم میدانند وفقط به منفعت خود می اندیشند اسلام کم از اینها نکشیده در جایش سکوت نمیکنند ودر جایش قیام نمی کنند خدا لعنت کند کسی که بخواهد اسلا را نابود کند

  46. سلام
    شما که میگویید دشمنی کینه یا عقده ای ندارید و میگویید کار شیعیان دشمنی و کدورت است و اشتباه میرن
    و شعار همه باهم برادر و برابریم میدید و میگین صحابه یک درجه و دوست بودن
    پس چرا خودتون اینجوری مینویسید :
    ” سایت انتخاب به زیبایی نوشت:
    اوّلین جملات مرسی در اجلاس: سلام بر ابوبکر، عمر و عثمان! ”
    پس چرا اسم علی “ع” ذکر نشده ؟ در صورتیکه که میگین علی رو قبول دارین اندازه بقیه خلفاتون و مرسی هم اسم هر چهارتارو گفت پس چرا شما فقط سه تن مخاطبین خودتون رو گفتین ؟
    جز کینه و دشمنی دلیل خاص دیگه ای هم دارید ؟

    شما خودتون فقط شعار دوستی صحابه و .. میدید این کارا براتون زشته .. !!

    • عليك
      اين سوال را بايد از سايت انتخاب پرسيد كه چرا اين گونه تيتري را داده است، گويا خوشش نيامده كه علي را در كنار آن سه تن ذكر كند!، وگرنه مرسي و اهل سنت هميشه در هر چهار نفر را در كنار هم ياد كرده اند و مي كنند.

  47. بنام خالق
    با سلام خدمت همه برادران وخواهران مسلمان (سنی وشیعه)من خودم یک مسلمان سنی هستم و امیدوارم که درود خدا ورسول خدا بر محمد مرسی باد و از همین جااز همه مسلمانان میخواهم که این بحث های افراطی مذهب را کنار بگذارندو به فکر قیامت خودشان باشند اگر سنی هستند به مذهب خود واقعا عمل کنند واگر شیعه هستند واقعا به مذهب خود عمل کنند و توهین های ناروا را کنار بگذارند اصل همان اسلام است که چه سنی وچه شیعه اسلام هستند.

  48. الله اکبر

  49. واقعا بياييد اتحادمون رو نشان بديم در اين زمانه دشمنان خوبه از جلو به اسلام چوب مي زنند حالا
    خودمان ازپشت خنجر نزنيم

  50. بابا بس نیست ازین همه جدال
    یکم دورو برتون رو نگاه کنین دیگه چی مونده از اون واقعیتی که یک مسلمان باید داشته باشه
    ببینید روزانه چقدر از مسلمونا سر همین بحثایی که سودش فقط واسه کفاره کشته میشن
    واقعا” با این کشتو کشتار و توهینایی که بین مسلمانان این زمانه رد و بدل میشه دیگه میتونیم انتظار اینو داشته باشیم یا اصلا” رومون میشه که از کفار انتظار مسلمون شدن داشت
    بخدا جای کمی تفکر داره
    بخدا اگه اینقدر که شما سره این بحثاتون با هم بحث و جدال میکنین اگه با کفار این زمان همین بحثارو میکردین وبه دور از تعصبات شکل واقعی اسلام رو نشون میدادین خیلی ازینا مسلمون میشدند
    به امید روزی که ازین بحثا دست برداریم و تک تکه ما زریحه ی مسلمان شدن بقیه ادیان گردیم انشاالله

  51. ممنون

  52. عالي است

  53. نام خلفاي راشدين هميشه سربلند و سرفراز است

  54. جانها فداي خلفاي راشدين باد

  55. ما ز عشق آل و اصحاب طبل بر جانها مي زنيم

  56. چراغ و مسجد و محراب و منبر
    ابوبکر و عمر عثمان و حیدر

  57. من شیعه هستم و میدانم که هفت تن از امامان ما شیعیان اولاد ابوبکر هستند و عمر داماد علی ع است ( شوهر ام کلثوم ) و عثمان داماد رسول خدا ( شوهر رقیه و ام کلثوم ) و آن عمری که ما شیعیان لعنت میکنیم عمربن خطاب نیست بلکه عمربن سعد است که در کربلا فریاد زد :شاهد باشید من اولین کسی هستم که تیر به خیام حسین می زنم . تمام مطالب بالا را خواندم و جدا توصیه میکنم واعتصموا بحبل الله

  1. تعقيب: visit the up coming post

زبان فارسی زبان عربی سنت آںلاینءِ بلوچی بہر


Scroll To Top