پنج شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ مصادف با 24 ذوالقعده , 1438
خانه » خبر وگزارش » خطبه‌هاي جمعه » اجتماع روز جمعه نقشه‌ي اجتماع بهشتيان است/ دعا آن دردي است کز دل برآيد
شیخ الحدیث مولانا حسین‌پور در نماز جمعه خاش: اجتماع روز جمعه نقشه‌ي اجتماع بهشتيان است/ دعا آن دردي است کز دل برآيد

شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین‌پور که این هفته (۲۴/ ۱۰/ ۹۵) میهمان مسجد الخلیل خاش بود، در خطبه‌هاﻱ نماز جمعه پیرامون «برتری روز جمعه بر سایر ایام» و «دعا» به ایراد سخن پرداخت.

ایشان در ابتدا به بیان فضایل و ارزش روز جمعه پرداخته، آن‌را به تعبیر حدیث «سید الایام» عنوان کرد و گفت:‌ روز جمعه با روزهای دیگر تفاوتی دارد؛ همان‌طور كه در میان مردم، ملائكه و جن‌ها مهتری و كهتری وجود دارد و برخی بر برخی برتری دارند، خداوند متعال برخی اوقات را هم بر برخی دیگر برتری داده است و روزهای هفته نسبت به یكدیگر تفاوت دارند. تفاوت مردم به اعتبار كمالات و اوصاف است كه انسان را مطابق به كمال و صفتش نسبت به دیگران بهتر یا كهتر می‌گوییم؛ مثلاً: انبیا به اعتبار معنویت و روحانیت از همه برتراند. حكام و سیاستمداران به اعتبار دنیوی بالاتراند. ولی تفاوت اوقات به اعتبار معنویت است و به همین خاطر روز جمعه سید الأیام گفته شده كه بر دیگر روزها سمت سروری دارد.

مولانا حسین‌پور با استناد از حدیث پیامبر اسلام، به بیان وجوهات ترجیح روز جمعه نسبت به سایر روزها پرداخت و تصریح کرد:‌ پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم وجوهی را كه جمعه را برتر قرار داده، چنین بیان نموده است: خداوند متعال همه كاینات را بدین خاطر آفرید كه ربوبیت و پادشاهی او آشكار گردد؛ چنانكه در حدیث قدسی آمده است: «خَلَقْتُ الخَلْقَ لِأُعْرَفَ». از میان مخلوقات، فرشتگان در كارهای مثبت بسیار پیش رفتند و جن‌ها در امور منفی به انتها رسیدند. خداوند انسان را جامع الأضداد قرار داد كه اگر بتواند كبر و غرورش را پایین آورده و عاجزیش را بالا ببرد، پیروز است؛ لهٰذا روزی كه الله تعالىٰ انسان را به عنوان خلیفة الله آفرید، جمعه بود و آن سبب فضیلت و ارزش این روز است.

مدیریت عین العلوم گُشت در فرازی از سخنانش روز جمعه را روز بدو آفرینش بشر، روز پایان جهان خلقت، روز پاداش و روز جشن بهشتیان برجسته نمود و گفت:‌ بعد از اینكه حضرت آدم علیه السلام و فرزندانش مأموریت خود را در زمین انجام دادند باید برگردند و این كاینات به هم بخورد و روزی دیگر بیاید كه آن هم جمعه است؛ لذا روز آفرینش ما، آغاز خلافت ما و روز پاداش ما جمعه است و در همین روز بهشتی‌ها جشن گرفته و به دیدار حق تعالىٰ شرفیاب می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ از دیگر وجوه فضیلت این روز این است كه در آن ساعتی وجود دارد كه «دعا» در آن رد نمی‌شود؛ اما بدانیم كه شرط پذیرش دعا سنگین است؛ پیامبر صلى الله علیه وسلم می‌فرماید: «لَا یَقْبَلُ اللهُ الدُعَاءَ عَنْ قَلْبٍ لَاهٍ»؛ الله تعالىٰ از دل غافل، دعا را نمی‌پذیرد. دعایی كه تنها بر زبان بیاید ارزش ندارد، دعا در حقیقت آن دردی است كه از دل برآید و بر زبان جاری شود و دل با خداوند متعال در ارتباط باشد.

حضرت شیخ الحدیث، در ادامه سخنانش را با حدیثی از پیامبر اسلام تبیین کرد و گفت: باری پیامبر اكرم صلى الله علیه وسلم در روز جمعه بر منبر ایستاده و در حال سخنرانی بود كه بیابان‌نشینی آمد و گفت: یا رسول الله! هَلَكَ المَالُ وَالعِیَالُ؛ اموال از بین رفتند، مردم از بین رفتند، قحط‌ سالی پدید آمده، دعا كن الله تعالىٰ بر ما رحم فرماید. پیامبر صلى الله علیه وسلم همین‌طور دست‌ها را بلند كرد و دعا كرد. راوی می‌گوید: پیامبر صلى الله علیه وسلم هنوز از منبر پایین نیامده بود و قبلاً در مدینه هیچ ابری نبود، به یك‌باره ابر سیاهی مدینه را پوشاند و باران چنان بارید كه از سقف مسجد آب چكید و بر ریش مبارك پیامبر صلى الله علیه وسلم رسید.

دعا آن دردی است کز دل برآید

بزرگ‌عالم اهل‌سنت، علت عدم قبولیت دعا را عدم وجود شرایط آن در وجود مردم عنوان کرد و افزود: چون پیامبر صلى الله علیه وسلم با خداوند در ارتباط بودند و بر اثر قحط‌سالی درد هم به دل رسیده بود، فوراً دعا قبول شد. امروزه كه ما دعاها می‌كنیم و هیچ آثاری از دعاﻱ ما دیده نمی‌شود، علتش این است كه دلهای ما از خدا غافل‌اند. پس اگر ما بیاییم و دردی در دل خود پدید بیاوریم، سپس ارتباط خود را با باری تعالىٰ مستقیم كنیم، خداوند متعال را نه رحمتش كوتاه شده و نه خزانه‌اش تنگ شده، نه اینكه به پذیرش دعای ما كم و كاستی دارد. او دعا را صددرصد می‌پذیرد، اما شرایطش پیش ما نیست.

مولانا محمد یوسف در پایان، اجتماع روز جمعه را هم‌چون اجتماع بهشتیان دانست و گفت: باید این برتری روز جمعه مورد توجه باشد كه چرا روزهای دیگر چنین اجتماعی نداریم؛ این جمع شدن ما و شما نقشه‌ای از جمع شدن بهشتیان است كه در آنجا چنین اجتماعی می‌گیرند و در آنجا نعمت بالاتری از بهشت كه رؤیت باری تعالىٰ باشد، به بهشتیان اعطا می‌شود.

ديدگاه شما نظرات ( 0 )
نظري ثبت نشده است.

ديدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *